Přeskočit na obsah Přeskočit na patičku

Terénní pečovatelská služba

Pečovatelská služba je základní sociální službou péče poskytovanou osobám v nepříznivé sociální situaci. Podporuje život v přirozeném prostředí, doplňuje péči neformálních pečujících osob a podporuje je při pochopení potřeb uživatele. Podporuje uživatele ve využívání běžně dostupných veřejných služeb a udržení běžných vazeb v komunitě.

Nepříznivá situace:
oslabení nebo ztráta schopnosti z důvodu věku, nemoci, zdravotního postižení či jiných nepříznivých vlivů, viz „Výkladový slovník“.

ZÁKLADNÍ INFORMACE O PEČOVATELSKÉ SLUŽBĚ IVANČICE

Pečovatelská služba Ivančice má své sídlo v přízemí Domu s pečovatelskou službou na adrese: Na Úvoze 1425/5, Ivančice.

Kontakty: 546 123 402, 546 123 405

Provozní doba kanceláře: pondělí – pátek od 7,00 hod. – 15,30 hod.


FORMA, ČAS A MÍSTO POSKYTOVANÉ SLUŽBY

Pečovatelská služba je terénní sociální službou, která je poskytovaná v domácnostech uživatelů, je dostupná a poskytovaná stejným způsobem a ve stejném rozsahu všem uživatelům:

  • v běžných domácnostech,
  • v bytech Domu s pečovatelskou službou (Ivančice, Na Úvoze 1425/5).

Pečovatelskou službu poskytovatel nabízí denně od 06:00 do 20:00 hod., včetně víkendů a svátků.

Terénní pečovatelská služba znamená docházku pečovatelky do domácnosti uživatele s výkonem sjednaných základních a na ně navazujících fakultativních činností/úkonů (fakultativní činnosti/úkony nelze poskytnout samostatně, poskytují se pouze se sjednanými základními činnostmi/úkony).


ÚZEMNÍ PŮSOBNOST

Službu poskytujeme občanům ve správním obvodu obce s rozšířenou působností na základě smluvního ujednání o výkonu pečovatelské služby (Biskoupky, Čučice, Dolní Kounice, Hlína, Ivančice, Ketkovice, Kupařovice, Mělčany, Moravské Bránice, Němčičky, Neslovice, Nová Ves, Nové Bránice, Oslavany, Pravlov, Senorady, Trboušany).


CÍLOVÁ SKUPINA (okruh osob, kterým je služba určena)

Pečovatelská služba je poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení, a rodinám s dětmi, jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby.

Bližší identifikace cílové skupiny:

  • osoby s chronickým onemocněním (včetně psychického onemocnění)
  • osoby se zdravotním postižením:
    • osoby s jiným zdravotním postižením
    • osoby s tělesným postižením
    • osoby se smyslovým postižením
    • osoby s kombinovaným postižením
  • senioři
  • rodiny s dítětem/dětmi

SPECIFIKACE CÍLOVÉ SKUPINY

  • Osamělí občané, kteří v průběhu své rekonvalescence potřebují pomoc další osoby, senioři (podmínka dosažení důchodového věku), osoby se zdravotním postižením, osoby s chronickým onemocněním, kteří nejsou schopni postarat se o svoji osobu nebo domácnost a potřebují pomoc jiné fyzické osoby.
  • Rodiny s dětmi, jejichž situace vyžaduje pomoc jiné osoby (rodiny, ve kterých se narodily současně 3 nebo více dětí, a to do 4 let věku těchto dětí). Pečovatelská služba se poskytne i rodinám, ve kterých se trvale pečuje o dítě, které je podle rozhodnutí nebo posudku příslušného orgánu sociálního zabezpečení dlouhodobě těžce zdravotně postižené a vyžaduje mimořádnou péči, ale i rodinám, kde rodiče jsou těžce tělesně postižení.

Pečovatelská služba může být poskytována i osobám, jejichž zdravotní stav vyžaduje 24 hodinovou péči. V tomto případě však pečovatelka pouze vypomáhá rodině (rodinným příslušníkům) při péči o tuto osobu. 

Věková kategorie uživatelů:

  • bez omezení věku

INFORMACE O PEČOVATELSKÉ SLUŽBĚ (např. jakým způsobem lze o tuto službu požádat) jsou poskytovány:

  • v kanceláři sociální pracovnice na adrese Na Úvoze 1425/5, Ivančice (v přízemí domu s pečovatelskou službou),
  • telefonicky na číslech: 546 123 402 a 546 123 405,
  • emailem – psivancice@seznam.cz
  • v domácnosti žadatele či uživatele,
  • na jiném místě, např. v nemocnici.

O zprostředkování pečovatelské služby může zájemce požádat telefonicky, písemně, elektronicky nebo osobně v sídle zařízení. Jednání týkající se zprostředkování pečovatelské služby mohou jménem zájemce vyjednat i rodinní příslušníci, osoby blízké, ošetřující lékař, opatrovník, atd.  

Následně je (po vzájemné domluvě) sjednán termín společného jednání, nejlépe přímo v domácím prostředí zájemce (v místě poskytování služby), které předchází zavedení pečovatelské služby.

Forma, způsob, rozsah, podmínky a průběh poskytování pečovatelské služby budou vždy se zájemcem o pečovatelskou službu sjednány individuálně, podle jeho aktuálních potřeb a s ohledem na osobní cíl odvislý od možností, schopností a přání zájemce a harmonogramem práce pečovatelské služby.


ZÁKLADNÍ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ

Základní sociální poradenství je poskytováno bezplatně a při poskytování sociálních služeb je zajišťováno v rozsahu těchto úkonů:

  1. poskytnutí informace směřující k řešení nepříznivé sociální situace prostřednictvím sociální služby,
  2. poskytnutí informace o možnostech výběru druhu sociálních služeb podle potřeb osob a o jiných formách pomoci, například o dávkách pomoci v hmotné nouzi a dávkách sociální péče,
  3. poskytnutí informace o základních právech a povinnostech osoby, zejména v souvislosti s poskytováním sociálních služeb, a o možnostech využívání běžně dostupných zdrojů pro zabránění sociálního vyloučení a zabránění vzniku závislosti na sociální službě,
  4. poskytnutí informace o možnostech podpory členů rodiny v případech, kdy se spolupodílejí na péči o osobu.

Pověřeným pracovníkem je sociální pracovnice.


ROZSAH POSKYTOVANÝCH SLUŽEB

  • základní činnosti/úkony
    • pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu,
    • pomoc při osobní hygieně, nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu,
    • poskytnutí stravy, nebo pomoc při zajištění stravy,
    • pomoc při zajištění chodu domácnosti,
    • zprostředkování kontaktu se společenským prostředím.

Kromě základních činností /úkonů lze na požádání zajistit fakultativní (nenárokové) činnosti/úkony. Jedná se o služby, které lze poskytnout pouze za předpokladu, že jsou doplňkem poskytovaných základních činností/úkonů (nikoliv jako jedinou požadovanou činnost/úkon).

  • fakultativní činnosti/úkony
    • doprovod na vycházky,
    • pomoc při podávání léků,
    • přeprava osob automobilem.

POSKYTOVÁNÍ PEČOVATELSKÉ SLUŽBY

Pečovatelská služba se poskytuje na základě uzavřené „Smlouvy o poskytování pečovatelské služby“ mezi uživatelem popř. opatrovníkem, zástupcem z řad členů domácnosti na straně jedné a Městem Ivančice jako poskytovatelem na straně druhé (starostou, 1. místostarostou, vedoucí pečovatelské služby).

Pečovatelská služba je poskytována prostřednictvím kvalifikovaných a plně způsobilých pracovnic ke sjednané činnosti. Pracovnice pečovatelské služby chrání soukromí uživatelů a zasahují do něj pouze v rozsahu nezbytném pro poskytování sjednané služby.

Poskytované pečovatelské služby jsou bezpečné, odborné. Jsou poskytovány v duchu Etického kodexu pracovnic Pečovatelské služby Ivančice, který je závazným dokumentem Pečovatelské služby Ivančice.

Základní metodou pečovatelské služby je práce s uživatelem a s tím spojený individuální přístup. Každý uživatel je pro nás vždy rovnocenným partnerem, který spolurozhoduje a dle úrovně svých fyzických a duševních sil se také spolupodílí na poskytování služby.  

Pečovatelská služba se poskytuje ve vymezeném čase, kdy pečovatelka v ujednaný den a čas dochází k uživateli do domácnosti či bytu v DPS a poskytuje smluvně ujednané úkony.

Pokud je pečovatelská služba poskytována rodinám s dětmi, je zacílena zejména na pomoc v péči o domácnost tak, aby měla rodina prostor pro přímou péči o děti.

V případě potřeby lze pečovatelskou službu kombinovat se sociální službou poskytovanou v denním stacionáři.


POŽADOVANÉ DOKLADY K ŽÁDOSTI O POSKYTOVÁNÍ PEČOVATELSKÉ SLUŽBY

  • občanský průkaz
  • u účastníků národního odboje za osvobození průkaz (u pozůstalých manželů, manželek po těchto osobách starších 70 let příslušný doklad),
  • u osob, které jsou účastny rehabilitace podle zákona č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci – příslušný doklad (stejně tak u pozůstalých manželů, manželek těchto osob starších 70 let),
  • u osob, které byly zařazeny v táboře nucených prací nebo v pracovním útvaru, jestliže rozhodnutí o tomto zařazení bylo zrušeno podle § 17 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, anebo ve vojenském táboře nucených prací, jestliže rozkaz o jeho zařazení do tohoto tábora byl zrušen podle § 18 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb., ve znění zákona č. 267/1992 Sb., a zákona č. 78/1998 Sb., anebo v centralizačním klášteře s režimem obdobných táborů nucených prací, pokud celková doba pobytu v těchto zařízeních činila 12 měsíců – příslušný doklad (stejně tak u pozůstalých manželů, manželek těchto osob starších 70 let),
  • u žadatele, který je omezený ve svéprávnosti rozhodnutí příslušného soudu, ve kterém je jmenován opatrovník uživatele společně s listinou o jmenování opatrovníka.
  • u žadatele, který je zastoupen např. zástupcem z řad členů domácnosti, na základě plné moci, příslušný doklad (rozhodnutí, plnou moc atd.).

NÁLEŽITOSTI TÝKAJÍCÍ SE UZAVŘENÍ SMLOUVY

Před uzavřením smlouvy jsou s žadatelem vždy projednány všechna ustanovení smlouvy, úhrady za poskytovanou službu, informace týkající se způsobu zpracování osobních údajů, vnitřní pravidla poskytování pečovatelské služby, jejichž součástí je informace o způsobu vyřizování stížností uživatelů na poskytovanou službu. Tyto informace jsou žadateli o službu předány i v listinné podobě.

Den, rozsah úkonů a místo poskytování je součástí smluvního ujednání mezi uživatelem a poskytovatelem a musí vycházet z individuálních potřeb uživatele.

Konkrétní čas, rozsah, způsob poskytování sociální služby a aktuální osobní cíl zachycuje Individuální plán (zvláštní, od smlouvy oddělený formulář), který se může v průběhu spolupráce uživatele s klíčovým pracovníkem (pracovnicí pečovatelské služby-pečovatelkou), která nejvíce spolupracuje s uživatelem, měnit a přizpůsobovat aktuální situaci.

Smlouvu o výkonu pečovatelské služby je možné aktualizovat a měnit z podnětu kterékoliv strany, vždy však písemnou formou a se souhlasem obou stran.


NÁLEŽITOSTI TÝKAJÍCÍ SE ODMÍTNUTÍ ŽADATELE O PEČOVATELSKOU SLUŽBU

Poskytovatel odmítne uzavřít smlouvu o poskytování terénní pečovatelské služby v případě, že:

  • osoba žádá o službu či úkon, který PS Ivančice neposkytuje,
  • nemá dostatečnou kapacitu,
  • osobě, která žádá o poskytnutí sociální služby, vypověděl v době kratší než šest měsíců před touto žádostí smlouvu o poskytnutí téže sociální služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy.

ÚHRADY

Úprava výše a způsobu úhrady za výkon pečovatelské služby je součástí smluvního ujednání mezi poskytovatelem a uživatelem.

Za poskytnuté základní činnosti/úkony pečovatelské služby hradí uživatel úhradu v návaznosti na ustanovení § 75 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění. Maximální výši úhrady stanoví § 6 odst. 1 vyhlášky MPSV ČR č.505/2006 Sb., v platném znění, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách.

Za poskytnuté fakultativní (nenárokové) činnosti/úkony pečovatelské hradí uživatel úhradu v návaznosti na ustanovení § 77 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění, a to ve výši sjednané s Poskytovatelem.

Výše úhrad za základní činnosti/úkony pečovatelské služby včetně výše úhrad za fakultativní činnosti/úkony je v souladu s platným Úhradníkem Pečovatelské služby.  

Pokud je výše úhrady za úkon stanovena hodinově, je účtováno vždy podle skutečně spotřebovaného času nezbytného na zajištění služby a stanovené úhrady za službu. Pokud poskytování služby netrvá celou hodinu, výše úhrady se poměrně zkrátí.

Uživatel je povinen zaplatit úhradu za poskytnuté služby zpětně jako jednorázovou platbu za každý jednotlivý měsíc. Úhrada za poskytnuté služby je splatná do konce kalendářního měsíce, ve kterém uživatel obdržel vyúčtování.  


POSKYTOVÁNÍ  PEČOVATELSKÉ  SLUŽBY  BEZ  ÚHRADY

V návaznosti na ustanovení § 75 odst. 2 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění, jsou základní činnosti/úkony pečovatelské služby poskytovány bez úhrady, pokud se jedná o:

  1. rodinu, ve které se narodily současně 3 nebo více dětí, a to do 4 let věku těchto dětí (§ 75 odst. 2, písm. a),
  2. účastníky odboje (§ 75 odst. 2 písm. b),
  3. osobu, která je účastna rehabilitace (§ 75 odst. 2 písm. c), jestliže neoprávněný výkon vazby nebo trestu odnětí svobody činil celkem alespoň 12 měsíců,
  4. osobu, která byla zařazena v táboře nucených prací nebo v pracovním útvaru (§ 75 odst. 2 písm. d), pokud celková doba pobytu v těchto zařízeních činila 12 měsíců,
  5. pozůstalého manžela (manželku) po osobách uvedených v písmenech b) až d) odst. 2, § 75 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění, starším 70 let.

V takovém případě uživatel hradí úhradu pouze v rozsahu nákladů za stravu.


VYPOVĚZENÍ SMLOUVY, VÝPOVĚDNÍ  DŮVODY

Smluvní vztah může zaniknout písemnou dohodou obou zúčastněných stran, písemnou výpovědí, uplynutím doby, změnou bydliště uživatele mimo dosah působnosti poskytovatele, umístěním uživatele do zařízení sociálních služeb pobytového typu, nebo jiného obdobného zařízení, úmrtím uživatele, zánikem poskytovatele nebo odvoláním souhlasu se zpracováním a uchováním osobních údajů uživatelem během poskytování této služby. 

Vypovězení Smlouvy uživatelem

Uživatel je oprávněn vypovědět smlouvu kdykoliv, bez uvedení důvodů, s okamžitou platností nebo jím zvolenému termínu.

Výpovědní důvody ze strany poskytovatele

  1. Uživatel porušuje své povinnosti vyplývající ze smlouvy (např. nezaplacení úhrady za poskytnuté služby).
  2. Uživatel nedodržuje Vnitřní pravidla stanovená Poskytovatelem pro poskytování pečovatelské služby, se kterými byl prokazatelně seznámen.
  3. Přestal-li uživatel patřit do cílové skupiny.
  4. U uživatele došlo ke změnám potřeb, které již není poskytovatel schopen zajistit.
  5. Uživatel se chová k pracovnicím pečovatelské služby způsobem, který vede nebo může vést ke snížení důstojnosti pracovnic nebo k vytváření nepřátelského, ponižujícího nebo zneklidňujícího prostředí.

Další způsoby zániku smlouvy

  1. Přestěhoval-li se uživatel natrvalo do nového bydliště, které je mimo dosah působnosti poskytovatele, nebo byl-li uživatel umístěn do zařízení sociálních služeb pobytového typu nebo jiného obdobného zařízení.
  2. Pokud Uživatel po dobu více jak 3 měsíce po sobě jdoucích neprojevil zájem o poskytnutí žádného úkonu pečovatelské služby.
  3. Úmrtím uživatele.
  4. Odvoláním souhlasu uživatelem se zpracováním a uchováním osobních údajů.
  5. Dnem zániku poskytovatele.

Výpověď musí být vždy písemná a musí být prokazatelně doručena druhé smluvní straně.