Přeskočit na obsah Přeskočit na patičku

Obecní živnostenský úřad [OŽÚ]

Živnostenský úřad zajišťuje veškerou agendu v rozsahu stanoveném zák. č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání ve znění pozdějších předpisů a zák. č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, ve znění pozdějších předpisů, pro celé území obce s rozšířenou působností.

Popis činnosti odboru

Živnostenský úřad zajišťuje veškerou agendu v rozsahu stanoveném zák. č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání ve znění pozdějších předpisů a zák. č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, ve znění pozdějších předpisů, pro celé území obce s rozšířenou působností.

Živnostenský úřad má zřízeno oddělení registrace, oddělení kontroly a evidenci zemědělského podnikatele.

  • Oddělení registrace – vydává živnostenská oprávnění, provádí změny, přerušení a rušení živnostenských oprávnění.
  • Oddělení kontroly – provádí dozorovou činnost subjektů živnostenského podnikání a provozoven. Pokud je při kontrolní činnosti zjištěno porušení živnostenského zákona, jsou ukládány blokové pokuty nebo je zahájeno správní řízení.
  • Zemědělský podnikatel – živnostenský úřad má v kompetenci také agendu zemědělských podnikatelů dle zák. č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů.

Základní informace pro podnikatele

  1. Možnosti podání
  2. Podmínky žadatele o živnostenské oprávnění
  3. Správní poplatky
  4. Registrační povinnosti podnikatele po zahájení podnikání, Centrální registrační místo (CRM)

1) Možnosti podání

  • Osobně na MěÚ, kde za Vás vyplní podání elektronicky pracovníci OŽÚ, lze rozeslat i na ostatní úřady (finanční úřad, zdravotní pojišťovna, ČSSZ)
  • Elektronicky
    1. prostřednictvím webových stránek: https://www.rzp.cz/  elektronické podání (lze rozeslat na ostatní úřady, tj. finanční úřad, zdravotní pojišťovna, česká správa sociálního zabezpečení)

Pomocí aplikace JRF (jednotný registrační formulář) může podávající vytvořit EPO (elektronické podání) a odeslat ho podle pokynů aplikace přímo na elektronickou podatelnu živnostenského rejstříku (EP ŽR) nebo do datové schránky vybraného úřadu (DS).

Správní úřad sníží poplatek o 20 %, nejvýše však o 1000 Kč, pokud je žádost nebo jiný návrh k provedení úkonu podán na elektronickém formuláři zveřejněném podle zákona upravujícího právo na digitální služby. To neplatí, pokud žádost nebo jiný návrh nelze podat jinak než na tomto elektronickém formuláři. Sleva na poplatku se zaokrouhluje na celé koruny nahoru.

    1. datovou schránkou (nelze rozeslat na jiné úřady)
    2. e-mailem s elektronickým podpisem (nelze rozeslat na jiné úřady)
  • Poštou (nelze rozeslat na jiné úřady)

2) Podmínky žadatele o živnostenské oprávnění

Podmínky pro získání živnostenského oprávnění se dělí na:

  1. Všeobecné – všeobecnými podmínkami upravenými v § 6 odst. 1 ŽZ jsou:
    1. plná svéprávnost
    2. bezúhonnost
  2. Zvláštní – zvláštními podmínkami pro získání živnostenského oprávnění upravenými v § 7 ŽZ jsou:
    1. odborná způsobilost
      • Odborná způsobilost spočívá ve vzdělání nebo praxi v určité činnosti, kterou chce zájemce vyvíjet jako podnikatel, anebo je představována určitým dokladem prokazujícím např. složení potřebné zkoušky apod.
        • Z pohledu živnostenského zákona se odborná způsobilost vyžaduje pro živnosti řemeslné a až na výjimky i pro živnosti vázané a koncesované. Kde se naopak odborná způsobilost nepožaduje, je tzv. živnost volná.
        • Nedostatek spočívající v absenci požadované odborné způsobilosti může podnikatel nahradit tím, že bude živnost provozovat prostřednictvím odpovědného zástupce, který bude odborně způsobilý místo něho, tzn. tento nedostatek – na rozdíl od všeobecných podmínek – je nahrazen ustanovením odpovědného zástupce.
    2. jiná způsobilost
      • Tzv. jiná způsobilost (tedy jiná než odborná) je výrazně menšinovou kategorií, vyskytující se výjimečně – bývá upravena zvláštními právními předpisy pro některé specifické obory zejména koncesovaných živností. Jinou způsobilostí je např. finanční způsobilost pro některé druhy dopravy dle zákona č. 111/1994 Sb., silniční zákon, ve znění pozdějších předpisů.

3) Správní poplatky

Správní poplatky dle zák. č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.

Poplatky se platí při ohlášení. Pokud bylo ohlášeno více živností současně, poplatek se pouze vybírá jeden. Je-li současně učiněno více úkonů, vybere se pouze jeden poplatek ve výši odpovídající nejvyšší sazbě.

Pro úhradu poplatku použijte příjmový bankovní účet města Ivančice:

  • číslo účtu: 19-125911/0100
  • variabilní symbol VS: 0001361119
  • poznámka např.: ohlášení nebo změna živnostenského oprávnění

Sazebník – živnostenský zákon (položka č. 24):

  • Ohlášení živnosti nebo podání koncese při vstupu do podnikání: 1000,- Kč
  • Další ohlášení živnosti nebo žádost o koncesi: 500,- Kč
  • Změna rozhodnutí o udělení koncese: 500,- Kč
  • Vydání rozhodnutí o schválení odpovědného zástupce ke koncesi: 500,- Kč
  • Vydání výpisu z živnost. rejstříku na vlastní žádost (za každou započatou stránku): 20,- Kč
  • Vydání výpisu z živnost. rejstříku po provedení oznámené změny: 100,- Kč

Sazebník – zemědělský podnikatel (položka 6)

  • Zápis zemědělského podnikatele do evidence: 1000,- Kč
  • Změna zápisu zemědělského podnikatele v evidenci: 500,- Kč
  • Změna zápisu identifikačních údajů v evidenci zemědělského podnikatele: 100,- Kč
  • Výpis z evidence zemědělského podnikatele (za každou započatou stránku): 15,- Kč

4) Registrační povinnosti podnikatele po zahájení podnikání:

  • vůči finančnímu úřadu,
  • správě sociálního zabezpečení,
  • zdravotní pojišťovně

Lze odeslat z našeho úřadu: Živnostenský úřad jako Centrální registrační místo (CRM) v případě podání přihlášky nebo oznámení včetně změn údajů předá do 5 pracovních dnů ode dne provedeného oznámení příslušným úřadům, které dále postupují podle zvláštních právních předpisů.

Užitečné informace pro podnikatele

  1. Aktuální stav zapsaný v živnostenském rejstříku (ŽR)
  2. Elektronické podání (EPO)
  3. Změny bydliště, jména a příjmení a sídla (dříve místa podnikání)
  4. Přerušení a pokračování v provozování živnosti
  5. Oznámení o zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně
  6. Označení provozovny
  7. Formuláře a vzory

1) Aktuální stav zapsaný v ŽR:

Pro kontrolu aktuálních údajů zapsaných v ŽR, nebo vyhledávání subjektů využijte web: https://www.rzp.cz

2) Elektronické podání:

Podnikatelská veřejnost má k dispozici nástroj pro vytváření elektronických podání (EPO) vůči živnostenskému úřadu (ŽÚ) ve formátu Jednotného registračního formuláře (JRF). Pomocí aplikace JRF může podávající vytvořit EPO a odeslat ho dle pokynů aplikace přímo na elektronickou podatelnu živnostenského rejstříku (EP ŽR) nebo do datové schránky vybraného úřadu (DS). Podávající má také možnost si vyplněný formulář přímo z aplikace vytisknout.

3) Změny bydliště, jména a příjmení a sídla (dříve místa podnikání):

  • Změna sídla podléhá úhradě správního poplatku částkou 100,-Kč.
  • Upřednostňujeme osobní návštěvu kteréhokoliv živnostenského úřadu v ČR.
  • Pokud není sídlo shodné s adresou bydliště, je potřeba doložit, že jste majitelem budovy nebo souhlas jejího vlastníka.
  • Sídlo musí být na existující adrese zapsané v RÚIAN (registr územní identifikace adres a nemovitostí). Sídlo na neexistující adrese živnostenský úřad nezapíše do živnostenského rejstříku.

4) Přerušení, pokračování v provozování živnosti:

  • Podle současné právní úpravy podle § 31 odst. 11 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů, jestliže podnikatel oznámí živnostenskému úřadu přerušení provozování živnosti, je provozování živnosti přerušeno dnem doručení oznámení o přerušení provozování živnosti živnostenskému úřadu nebo pozdějším datem uvedeným v oznámení a končí dnem uvedeným v oznámení (tzn. od-do).
  • Podnikatel nemá tedy povinnost, ale má možnost oznámit živnostenskému úřadu přerušení provozování živnosti, zpětné datum přerušení není možné. V průběhu doby přerušení může podnikatel oznámit živnostenskému úřadu opětovné zahájení činnosti!
  • Oznámení přerušení a následné pokračování v provozování živnosti lze provést osobně na kterémkoliv živnostenském úřadu v ČR.
  • Oznámení o přerušení nebo pokračování v provozování živnosti lze od nás rozeslat na ostatní úřady (finanční úřad, zdravotní pojišťovna, česká správa sociálního zabezpečení).
  • Vyplněný a podepsaný formulář můžete také zaslat poštou, elektronicky e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem (nelze rozeslat tuto změnu na ostatní úřady).
  • Oznámení údajů o přerušení nebo pokračování v provozování živnosti nepodléhá úhradě správního poplatku!

5) Oznámení o zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně:

  • Provozovnou se pro účely živnostenského zákona rozumí prostor, v němž je živnost provozována.
  • V případě oznámení zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně, je třeba tuto skutečnost oznámit předem, kterémukoliv živnostenskému úřadu v ČR.
  • Současně je třeba nejpozději ke dni ukončení činnosti v provozovně oznámit živnostenskému úřadu, na jaké adrese lze vypořádat závazky podnikatele.
  • Podnikatel je povinen ohlásit i každou změnu adresy pro vypořádání závazků, a to po dobu 4 let od ukončení činnosti v provozovně. Adresou pro vypořádání závazků nemůže být adresa bydliště podnikatele, jedná-li se o adresu sídla ohlašovny nebo sídla správního orgánu, s výjimkou, kdy podnikatel prokáže právní důvod pro užívání prostor na této adrese.
  • Oznámení údajů o provozovně (zahájení či ukončení činnosti v provozovně) lze osobně u kteréhokoliv živnostenského úřadu v ČR a nebo on-line.
  • Vyplněný a podepsaný formulář můžete také zaslat poštou, elektronicky e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem.
  • Oznámení údajů o provozovně nepodléhá úhradě správního poplatku!
  • Na žádost živnostenského úřadu je podnikatel povinen prokázat právní důvod pro užívání provozovny.
  • Nelze zapsat adresu provozovny, která není vedena v evidenci RÚIAN.

6) Označení provozovny:

  • Oblast provozoven je popsána v ustanoveních § 17 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů, z nichž mezi podstatné mj. náleží:
    • odst. 7) Provozovna musí být trvale a zvenčí viditelně označena obchodní firmou nebo názvem nebo jménem a příjmením podnikatele a jeho identifikačním číslem osoby (IČO).
    • odst. 8) Provozovna určená pro prodej zboží nebo poskytování služeb spotřebitelům musí být trvale označena a zvenčí viditelně také:
      1. Jménem a příjmením osoby odpovědné za činnost provozovny, s výjimkou automatů;
      2. Prodejní nebo provozní dobou určenou pro styk se spotřebiteli, nejedná-li se o mobilní provozovnu nebo automat;
      3. Kategorií a třídou u ubytovacích zařízení poskytujících přechodné ubytování.

7) Formuláře a vzory:

  • Elektronické podání – podnikatelská veřejnost má k dispozici nástroj pro vytváření elektronických podání (EPO) vůči živnostenskému úřadu (ŽÚ) ve formátu Jednotného registračního formuláře (JRF).
  • Pomocí aplikace JRF může podávající vytvořit EPO a odeslat ho podle pokynů aplikace přímo na elektronickou podatelnu živnostenského rejstříku (EP ŽR) nebo do datové schránky vybraného úřadu (DS). Podávající má také možnost si vyplněný formulář přímo z aplikace vytisknout.

Spuštění web aplikace EPO: https://www.rzp.cz/epo-jrf/cs/nove-podani. Tímto způsobem podání lze zaslat i na jiné úřady.

Užitečné odkazy:

Kontakt

Adresa pro písemný a osobní kontakt:

  • Městský úřad Ivančice, OŽÚ, Palackého náměstí 196/6, 664 91 Ivančice
  • Datová schránka: sh2bdw6
  • E-podatelna: posta@muiv.cz

Pracovníci odboru:

vedoucí živnostenského úřadu:

referent registrace:

referent kontroly:

  • Kateřina Jašková, DiS., telefon: 546 419 482, e-mail: jaskova@muiv.cz

Bankovní spojení pro úhradu správních poplatků:

  • číslo účtu: 19-125911/0100
  • variabilní symbol VS: 0001361119
  • poznámka např.: ohlášení nebo změna živnostenského oprávnění

Relevantní odkazy

Portál živnostenského podnikání – https://www.rzp.cz/portal/cs/

Pracovníci odboru