Přeskočit na obsah Přeskočit na patičku

Denní stacionář

Sociální služby v denních stacionářích přispívají k možnosti setrvání osoby v nepříznivé sociální situaci v domácím prostředí při zachování možnosti pracovního uplatnění rodiny a blízkých a možnosti odpočinku.

Nepříznivá situace:
oslabení nebo ztráta schopnosti z důvodu věku, samoty, nemoci, zdravotního postižení či jiných nepříznivých vlivů, viz „Výkladový slovník“.

ZÁKLADNÍ INFORMACE O PS: DENNÍ STACIONÁŘ

Denní stacionář má své sídlo v přízemí Domu s pečovatelskou službou na adrese: Na Úvoze 1425/5, Ivančice.

Kontakty: 546 123 402, 546 123 405

Provozní doba kanceláře: pondělí – pátek od 7,00 hod. – 15,30 hod.


FORMA, ČAS A MÍSTO POSKYTOVANÉ SLUŽBY

Sociální služba v denním stacionáři je poskytována ve vymezených prostorách denního stacionáře v Domě s pečovatelskou službou, Na Úvoze 1425/5, 664 91 Ivančice, případně na jiných místech, pokud to zajištění úkonu vyžaduje (např. při zprostředkování kontaktu se společenským prostředím).

Sociální službu v denním stacionáři Poskytovatel nabízí v pracovní dny od  07:00 do 17:00 hod. Služba není poskytována o víkendech, svátcích a dnech pracovního klidu. 

Sociální služba v denním stacionáři je poskytována jako služba ambulantní (uživatel za touto službou dochází, popř. je do tohoto zařízení doprovázen či dopravován, součástí této služby není ubytování).


ÚZEMNÍ PŮSOBNOST

Službu poskytujeme občanům ve správním obvodu obce s rozšířenou působností na základě smluvního ujednání o výkonu pečovatelské služby (Biskoupky, Čučice, Dolní Kounice, Hlína, Ivančice, Ketkovice, Kupařovice, Mělčany, Moravské Bránice, Němčičky, Neslovice, Nová Ves, Nové Bránice, Oslavany, Pravlov, Senorady, Trboušany).


CÍLOVÁ SKUPINA (okruh osob, kterým je služba určena)

Sociální služba v denním stacionáři je poskytována osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku nebo zdravotního postižení, a osobám s chronickým duševním onemocněním, jejichž situace vyžaduje pravidelnou pomoc jiné fyzické osoby.

 Bližší identifikace cílové skupiny:

  • osoby s chronickým onemocněním,
  • osoby s jiným zdravotním postižením,
  • osoby s tělesným postižením,
  • osoby se zdravotním postižením,
  • senioři.

SPECIFIKACE CÍLOVÉ SKUPINY

Osamělí občané, kteří v průběhu své rekonvalescence potřebují pomoc další osoby, senioři (podmínka dosažení důchodového věku), tělesně a zdravotně postižení, osoby s jiným zdravotním postižením. Tito lidé obvykle bydlí doma s rodinou a do služby docházejí jen na určitou část dne, protože jejich situace jim zpravidla nedovoluje, aby trávili čas sami doma, bez pomoci další osoby. Tato služba je určena i osobám, které žijí osamoceně a postrádají možnost společenského kontaktu.

Věková kategorie uživatelů:

  • mladí dospělí 19 – 26 let
  • dospělí 27 – 64 let
  • mladší senioři 64 – 80 let
  • starší senioři nad 80let

INFORMACE O SOCIÁLNÍ SLUŽBĚ V DENNÍM STACIONÁŘI (např. jakým způsobem lze o tuto službu požádat) jsou poskytovány:

  • v kanceláři sociální pracovnice na adrese Na Úvoze 1425/5, Ivančice (v přízemí domu s pečovatelskou službou),
  • telefonicky na číslech: 546 123 402 a 546 123 405,
  • emailem – psivancice@seznam.cz
  • v domácnosti žadatele či uživatele,
  • na jiném místě, např. v nemocnici

 O zprostředkování sociální služby v denním stacionáři může zájemce požádat telefonicky, písemně, elektronicky nebo osobně v sídle zařízení. Jednání týkající se zprostředkování sociální služby v denním stacionáři mohou jménem zájemce vyjednat i rodinní příslušníci, osoby blízké, ošetřující lékař, opatrovník, atd. Následně je (po vzájemné domluvě) sjednán termín společného jednání se zájemcem o službu, nejlépe přímo v zařízení (kancelář sociální pracovnice), které předchází zavedení sociální služby v denním stacionáři.

Forma, způsob, rozsah, podmínky a průběh poskytování sociální služby v denním stacionáři budou vždy se zájemcem o sociální službu v denním stacionáři sjednány individuálně, podle jeho aktuálních potřeb a s ohledem na osobní cíl odvislý od možností, schopností a přání zájemce.


ZÁKLADNÍ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ

Základní sociální poradenství je poskytováno bezplatně a při poskytování sociálních služeb je zajišťováno v rozsahu těchto úkonů:

  1. poskytnutí informace směřující k řešení nepříznivé sociální situace prostřednictvím sociální služby,
  2. poskytnutí informace o možnostech výběru druhu sociálních služeb podle potřeb osob a o jiných formách pomoci, například o dávkách pomoci v hmotné nouzi a dávkách sociální péče,
  3. poskytnutí informace o základních právech a povinnostech osoby, zejména v souvislosti s poskytováním sociálních služeb, a o možnostech využívání běžně dostupných zdrojů pro zabránění sociálního vyloučení a zabránění vzniku závislosti na sociální službě,
  4. poskytnutí informace o možnostech podpory členů rodiny v případech, kdy se spolupodílejí na péči o osobu.

Pověřeným pracovníkem je sociální pracovnice.


ROZSAH POSKYTOVANÝCH ČINNOSTÍ

  • pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu,
  • pomoc při osobní hygieně, nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu,
  • poskytnutí stravy,
  • výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti,
  • zprostředkování kontaktu se společenským prostředím,
  • sociálně terapeutické činnosti,
  • pomoc při uplatnění práv a oprávněných zájmů a při obstarání osobních záležitostí.

POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍ SLUŽBY V DENNÍM STACIONÁŘI

Sociální služba v denním stacionáři se poskytuje na základě uzavřené smlouvy mezi uživatelem (popř. opatrovníkem, zástupcem z řad členů domácnosti) na straně jedné a Městem Ivančice jako poskytovatelem na straně druhé (starostou, 1. místostarostou, vedoucí pečovatelské služby).

Sociální služba v denním stacionáři je poskytována prostřednictvím kvalifikovaných a plně způsobilých pracovnic ke sjednané činnosti. Pracovnice denního stacionáře chrání soukromí uživatelů a zasahují do něj pouze v rozsahu nezbytném pro poskytování sjednané služby.

Poskytované služby v denním stacionáři jsou bezpečné, odborné. Jsou poskytovány v duchu Etického kodexu pracovnic Pečovatelské služby Ivančice, který je závazným dokumentem Pečovatelské služby Ivančice.

Základní metodou sociální služby v denním stacionáři je práce s uživatelem a s tím spojený individuální přístup. Každý uživatel je pro nás vždy rovnocenným partnerem, který spolurozhoduje a dle úrovně svých fyzických a duševních sil se také spolupodílí na poskytování služby.  

V denním stacionáři umožňujeme našim uživatelům:

  • denní pobyt s poskytnutím stravy,
  • intenzivní program, který má složky terapeutické, aktivizační a pracovní (např. hraní her, čtení tisku, luštění křížovek, vaření, individuální cvičení, povídání si o různých tématech),
  • pomoc při navazování vztahů s druhými lidmi, s vrstevníky, se společenským prostředím (např. návštěvy kulturních akcí, vycházky, upevňování kontaktu s rodinou),
  • pomoc při vyřizování osobních záležitostí (např. při vyřízení občanského průkazu, při návštěvě lékaře, úřadu, instituce).

Tyto činnosti vedou k udržení či rozvoji schopností a dovedností uživatele.

Denní program vytváří klíčový pracovník ve spolupráci s uživateli.

Služba a péče je přizpůsobena potřebám uživatele, jeho věku, stavu a individualitě. Umožňuje uživatelům trávit čas mimo domov ve společnosti ostatních osob.

V případě potřeby lze služby poskytnuté v denním stacionáři kombinovat s pečovatelskou službou.

Abychom předešli obavám budoucích uživatelů a pečujících osob, nabízíme zájemcům tzv. zkušební den. V tento den si program denního stacionáře může zájemce po dohodě se sociální pracovnicí vyzkoušet sám nebo v doprovodu pečující (jiné blízké) osoby. Tento jednodenní zkušební pobyt lze využít pouze jednou. Je poskytován zdarma.


POŽADOVANÉ DOKLADY K ŽÁDOSTI O POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍ SLUŽBY V DENNÍM STACIONÁŘI

  • občanský průkaz
  • u žadatele, který je omezený ve svéprávnosti rozhodnutí příslušného soudu, ve kterém je jmenován opatrovník uživatele společně s listinou o jmenování opatrovníka.
  • u žadatele, který je zastoupen např. zástupcem z řad členů domácnosti, na základě plné moci, příslušný doklad (rozhodnutí příslušného soudu, plnou moc atd.).
  • formulář – záznam denních činností (dotazník pro vyplnění rodinou).

NÁLEŽITOSTI TÝKAJÍCÍ SE UZAVŘENÍ, ODMÍTNUTÍ, UKONČENÍ SMLOUVY

Před uzavřením smlouvy jsou s žadatelem vždy projednány všechna ustanovení smlouvy, úhrady za poskytovanou službu, informace týkající se způsobu zpracování osobních údajů, vnitřní pravidla poskytování služby v denním stacionáři, jejichž součástí je informace o způsobu vyřizování stížností uživatelů na poskytovanou službu. Tyto informace jsou žadateli o službu předány i v listinné podobě.

Den, rozsah úkonů a místo poskytování je součástí smluvního ujednání mezi uživatelem a poskytovatelem a musí vycházet z individuálních potřeb uživatele.

Konkrétní čas, rozsah, způsob poskytování sociální služby a aktuální osobní cíl uživatele zachycuje Individuální plán uživatele (zvláštní, od smlouvy oddělený formulář), který se může v průběhu spolupráce s klíčovým pracovníkem (pracovnicí denního stacionáře – pečovatelkou), která nejvíce spolupracuje s uživatelem, měnit a přizpůsobovat aktuální situaci. Součástí Individuálního plánu je i záznam o jeho hodnocení.

Smlouvu o poskytování sociální služby v denním stacionáři je možné aktualizovat a měnit z podnětu kterékoliv strany, vždy však písemnou formou a se souhlasem obou stran.


NÁLEŽITOSTI TÝKAJÍCÍ SE ODMÍTNUTÍ ŽADATELE O SOCIÁLNÍ SLUŽBU V DENNÍM STACIONÁŘI

Poskytovatel odmítne uzavřít smlouvu o poskytování sociální služby v denním stacionáři v případě, že:

  • osoba žádá o službu či úkon, který PS: denní stacionář neposkytuje,
  • nemá dostatečnou kapacitu,
  • osobě, která žádá o poskytnutí sociální služby, vypověděl v době kratší než šest měsíců před touto žádostí smlouvu o poskytnutí téže sociální služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy.

ÚHRADY

Úprava výše a způsobu úhrady za výkon sociální služby v denním stacionáři je součástí smluvního ujednání mezi poskytovatelem a uživatelem.

Za poskytnuté základní činnosti/úkony v denním stacionáři hradí uživatel úhradu v souladu s ustanovením § 75 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění. Maximální výši úhrady stanoví §12 vyhlášky MPSV ČR č.505/2006 Sb., v platném znění, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách.

Výše úhrady za poskytnuté služby je vypočtena dle skutečného času nezbytného na zajištění služby a stanovené úhrady za službu. Pokud poskytování služby netrvá celou hodinu, výše úhrady se poměrně zkrátí.

Uživatel je dále povinen zaplatit úhradu za poskytování stravy ve výši nákladů této služby.

Uživatel je povinen zaplatit úhradu za poskytnuté služby zpětně jako jednorázovou platbu za každý jednotlivý měsíc. Úhrada za poskytnuté služby je splatná do konce kalendářního měsíce, ve kterém Uživatel obdržel vyúčtování.

Výše úhrad za poskytnuté služby včetně poskytnuté stravy je v souladu s platným Úhradníkem Denního stacionáře.


VYPOVĚZENÍ SMLOUVY, VÝPOVĚDNÍ  DŮVODY

Smluvní vztah může zaniknout písemnou dohodou obou zúčastněných stran, písemnou výpovědí, uplynutím doby, změnou bydliště Uživatele mimo dosah působnosti Poskytovatele, umístěním uživatele do zařízení sociálních služeb pobytového typu nebo jiného obdobného zařízení, úmrtím uživatele, zánikem poskytovatele nebo odvoláním souhlasu se zpracováním a uchováním osobních údajů uživatelem během poskytování této služby.

Vypovězení Smlouvy uživatelem

Uživatel je oprávněn vypovědět smlouvu kdykoliv, bez uvedení důvodů, s okamžitou platností nebo jím zvolenému termínu.

Výpovědní důvody ze strany poskytovatele

  1. Uživatel porušuje své povinnosti vyplývající ze smlouvy (např. nezaplacení úhrady za poskytnuté služby).
  2. Uživatel nedodržuje vnitřní pravidla stanovená poskytovatelem pro poskytování sociální služby v denním stacionáři, se kterými byl prokazatelně seznámen.
  3. Přestal-li uživatel patřit do cílové skupiny.
  4. U uživatele došlo ke změnám potřeb, které již není poskytovatel schopen zajistit.
  5. Uživatel přijde opakovaně v podnapilém stavu, či pod vlivem návykových látek (není schopen podílet se na činnostech denního stacionáře, chová se nevhodně a narušuje řád denního stacionáře)
  6. Uživatel opakovaně slovně či fyzicky napadá pracovnice denního stacionáře, nebo jeho další uživatele.

 Další způsoby zániku smlouvy

  1. Přestěhoval-li se uživatel natrvalo do nového bydliště, které je mimo dosah působnosti poskytovatele, nebo byl-li uživatel umístěn do zařízení sociálních služeb pobytového typu nebo jiného obdobného zařízení.
  2. Pokud uživatel po dobu více jak 3 měsíce po sobě jdoucích neprojevil zájem o poskytnutí žádného úkonu sociální služby v denním stacionáři.
  3. Úmrtím uživatele,
  4. Odvoláním souhlasu uživatelem se zpracováním a uchováním osobních údajů.
  5. Dnem zániku poskytovatele.

Výpověď musí být vždy písemná a musí být prokazatelně doručena druhé smluvní straně.