Živnostenský úřad zajišťuje veškerou agendu v rozsahu stanoveném zák. č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání ve znění pozdějších předpisů a zák. č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, ve znění pozdějších předpisů, pro celé území obce s rozšířenou působností.
Obecní živnostenský úřad [OŽÚ]
Popis činnosti odboru
Živnostenský úřad zajišťuje veškerou agendu v rozsahu stanoveném zák. č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání ve znění pozdějších předpisů a zák. č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, ve znění pozdějších předpisů, pro celé území obce s rozšířenou působností.
Živnostenský úřad má zřízeno oddělení registrace a oddělení kontroly.
- Oddělení registrace – vydává živnostenská oprávnění, provádí změny, přerušení a rušení živnostenských oprávnění.
- Oddělení kontroly – provádí dozorovou činnost subjektů živnostenského podnikání a provozoven. Pokud je při kontrolní činnosti zjištěno porušení živnostenského zákona, jsou ukládány blokové pokuty nebo je zahájeno správní řízení.
- Zemědělský podnikatel – živnostenský úřad má v kompetenci také agendu zemědělských podnikatelů dle zák. č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů.
- Zemědělským podnikatelem je fyzická nebo právnická osoba, která nakupuje, zpracovává a prodává zemědělskou produkci popř. výrobky.
- Zemědělským podnikatelem není fyzická osoba provozující drobné pěstitelské a chovatelské činnosti, anebo prodávající nezpracované i zpracované rostlinné a živočišné výrobky vlastní produkce.
Základní informace pro podnikatele
- Možnosti podání
- Podmínky žadatele o živnostenské oprávnění
- Správní poplatky
- Registrační povinnosti podnikatele po zahájení podnikání
- Centrální registrační místo (CRM)
- Osobně na MěÚ, kde za Vás vyplní podání elektronicky pracovníci OŽÚ, lze rozeslat i na ostatní úřady (finanční úřad, zdravotní pojišťovna, ČSSZ)
- Elektronicky (pro toto podání je třeba vlastnit datovou schránku nebo uznávaný elektronický podpis)
- prostřednictvím webových stránek: https://www.rzp.cz/ elektronické podání (lze rozeslat na ostatní úřady, tj. finanční úřad, zdravotní pojišťovna, česká správa sociálního zabezpečení)
Pomocí aplikace JRF (jednotný registrační formulář) může podávající vytvořit EPO (elektronické podání) a odeslat ho podle pokynů aplikace přímo na elektronickou podatelnu živnostenského rejstříku (EP ŽR) nebo do datové schránky vybraného úřadu (DS). Podávající má také možnost si vyplněný formulář přímo z aplikace vytisknout.
-
- datovou schránkou (nelze rozeslat na jiné úřady)
- e-mailem s elektronickým podpisem (nelze rozeslat na jiné úřady)
- Poštou (nelze rozeslat na jiné úřady)
2) Podmínky žadatele o živnostenské oprávnění
Podmínky pro získání živnostenského oprávnění se dělí na:
- Všeobecné – všeobecnými podmínkami upravenými v § 6 odst. 1 ŽZ jsou:
- plná svéprávnost
- bezúhonnost
- Zvláštní – zvláštními podmínkami pro získání živnostenského oprávnění upravenými v § 7 ŽZ jsou:
- odborná způsobilost
- Odborná způsobilost spočívá ve vzdělání nebo praxi v určité činnosti, kterou chce zájemce vyvíjet jako podnikatel, anebo je představována určitým dokladem prokazujícím např. složení potřebné zkoušky apod.
- Z pohledu živnostenského zákona se odborná způsobilost vyžaduje pro živnosti řemeslné a až na výjimky i pro živnosti vázané a koncesované. Kde se naopak odborná způsobilost nepožaduje, je tzv. živnost volná.
- Nedostatek spočívající v absenci požadované odborné způsobilosti může podnikatel nahradit tím, že bude živnost provozovat prostřednictvím odpovědného zástupce, který bude odborně způsobilý místo něho, tzn. tento nedostatek – na rozdíl od všeobecných podmínek – je nahrazen ustanovením odpovědného zástupce.
- Odborná způsobilost spočívá ve vzdělání nebo praxi v určité činnosti, kterou chce zájemce vyvíjet jako podnikatel, anebo je představována určitým dokladem prokazujícím např. složení potřebné zkoušky apod.
- jiná způsobilost
- Tzv. jiná způsobilost (tedy jiná než odborná) je výrazně menšinovou kategorií, vyskytující se výjimečně – bývá upravena zvláštními právními předpisy pro některé specifické obory zejména koncesovaných živností. Jinou způsobilostí je např. finanční způsobilost pro některé druhy dopravy dle zákona č. 111/1994 Sb., silniční zákon, ve znění pozdějších předpisů.
- odborná způsobilost
Správní poplatky dle zák. č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
Poplatky se platí při ohlášení. Pokud bylo ohlášeno více živností současně, poplatek se pouze vybírá jeden. Je-li současně učiněno více úkonů, vybere se pouze jeden poplatek ve výši odpovídající nejvyšší sazbě.
Pro úhradu poplatku použijte příjmový bankovní účet města Ivančice:
- číslo účtu: 19-125911/0100
- variabilní symbol VS: 0001361119
- poznámka např.: ohlášení nebo změna živnostenského oprávnění
Sazebník – živnostenský zákon (položka č. 24):
- Ohlášení živnosti nebo podání koncese při vstupu do podnikání: 1000,- Kč
- Další ohlášení živnosti nebo žádost o koncesi: 500,- Kč
- Změna rozhodnutí o udělení koncese: 500,- Kč
- Vydání rozhodnutí o schválení odpovědného zástupce ke koncesi: 500,- Kč
- Vydání výpisu z živnost. rejstříku na vlastní žádost (za každou započatou stránku): 20,- Kč
- Vydání výpisu z živnost. rejstříku po provedení oznámené změny: 100,- Kč
Sazebník – zemědělský podnikatel (položka 6)
- Zápis zemědělského podnikatele do evidence: 1000,- Kč
- Změna zápisu zemědělského podnikatele v evidenci: 500,- Kč
- Změna zápisu identifikačních údajů v evidenci zemědělského podnikatele: 100,- Kč
- Výpis z evidence zemědělského podnikatele (za každou započatou stránku): 15,- Kč
4) Registrační povinnosti podnikatele po zahájení podnikání:
- vůči finančnímu úřadu,
- správě sociálního zabezpečení,
- úřadu práce
- zdravotní pojišťovně
Lze odeslat z našeho úřadu: Živnostenský úřad přihlášky nebo oznámení včetně změn údajů předá do 5 pracovních dnů ode dne provedeného oznámení příslušným úřadům, které dále postupují podle zvláštních právních předpisů.
5) Centrální registrační místo (CRM)
Centrální registrační místo (CRM) znamená, že živnostenský úřad v souvislosti s ohlášením živnosti nebo s žádostí o koncesi může přijmout od:
- fyzických osob
- přihlášku k daňové registraci nebo oznámení na základě zvláštního právního předpisu (daňový řád) za předpokladu, že nemá zákonem uloženou povinnost podávat tato podání správci daně v elektronické podobě,
- oznámení o zahájení samostatné výdělečné činnosti pro oblast sociálního zabezpečení,
- přihlášku k důchodovému pojištění,
- přihlášku k nemocenskému pojištění,
- oznámení vzniku volného pracovního místa nebo jeho obsazení,
- oznámení pojištěnce zdravotního pojištění o zahájení samostatné výdělečné činnosti vůči zdravotním pojišťovnám v rozsahu stanoveném zvláštním právním předpisem (zákon o veřejném zdravotním pojištění)
- právnických osob
- přihlášku k daňové registraci nebo oznámení na základě zvláštního právního předpisu (daňový řád) za předpokladu, že nemá zákonem uloženou povinnost podávat tato podání správci daně v elektronické podobě,
- oznámení vzniku volného pracovního místa nebo jeho obsazení.
Užitečné informace pro podnikatele
- Aktuální stav zapsaný v živnostenském rejstříku (ŽR)
- Elektronické podání (EPO)
- Změny bydliště, jména a příjmení a sídla (dříve místa podnikání)
- Přerušení a pokračování v provozování živnosti
- Oznámení o zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně
- Označení provozovny
- Formuláře a vzory
1) Aktuální stav zapsaný v ŽR:
Pro kontrolu aktuálních údajů zapsaných v ŽR, nebo vyhledávání subjektů využijte web: https://www.rzp.cz
Podnikatelská veřejnost má k dispozici nástroj pro vytváření elektronických podání (EPO) vůči živnostenskému úřadu (ŽÚ) ve formátu Jednotného registračního formuláře (JRF). Pomocí aplikace JRF může podávající vytvořit EPO a odeslat ho dle pokynů aplikace přímo na elektronickou podatelnu živnostenského rejstříku (EP ŽR) nebo do datové schránky vybraného úřadu (DS). Podávající má také možnost si vyplněný formulář přímo z aplikace vytisknout.
- Spuštění web aplikace EPO: https://www.rzp.cz/registracni-formular/cs/zjednodusena-podani
- Popis na webových stránkách (nápověda): https://www.rzp.cz/registracni-formular/cs/o-sluzbe
3) Změny bydliště, jména a příjmení a sídla (dříve místa podnikání):
- Změna sídla podléhá úhradě správního poplatku částkou 100,-Kč.
- Upřednostňujeme osobní návštěvu kteréhokoliv živnostenského úřadu v ČR.
- On-line vyplnění změny: Spuštění web aplikace EPO: https://www.rzp.cz/registracni-formular/cs/kompletni-podani
- př.: Změna živnosti (fyzické nebo právnické osoby) – vyplňujeme údaje: IČO, doplnit podnikatele, dále: Identifikační části podnikatele, bod 01, 09 a body 15, (16), 17.
- Pokud není sídlo shodné s adresou bydliště, je potřeba doložit, že jste majitelem budovy nebo souhlas jejího vlastníka.
- Sídlo musí být na existující adrese zapsané v RÚIAN (registr územní identifikace adres a nemovitostí). Sídlo na neexistující adrese živnostenský úřad nezapíše do živnostenského rejstříku.
4) Přerušení, pokračování v provozování živnosti:
- Podle současné právní úpravy podle § 31 odst. 11 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů, jestliže podnikatel oznámí živnostenskému úřadu přerušení provozování živnosti, je provozování živnosti přerušeno dnem doručení oznámení o přerušení provozování živnosti živnostenskému úřadu nebo pozdějším datem uvedeným v oznámení a končí dnem uvedeným v oznámení (tzn. od-do).
- Podnikatel nemá tedy povinnost, ale má možnost oznámit živnostenskému úřadu přerušení provozování živnosti, zpětné datum přerušení není možné. V průběhu doby přerušení může podnikatel oznámit živnostenskému úřadu opětovné zahájení činnosti!
- Oznámení přerušení a následné pokračování v provozování živnosti lze provést osobně na kterémkoliv živnostenském úřadu v ČR. Nebo on-line: Spuštění web aplikace EPO: https://www.rzp.cz/registracni-formular/cs/kompletni-podani
- př.: Změna živnosti (fyzické nebo právnické osoby) – vyplňujeme údaje: IČO, doplnit podnikatele…, dále vyplníme části: 05, Identifikační část podnikatele, 01, 15, (16), 17.
- Oznámení o přerušení nebo pokračování v provozování živnosti lze od nás rozeslat na ostatní úřady (finanční úřad, zdravotní pojišťovna, česká správa sociálního zabezpečení).
- Vyplněný a podepsaný formulář můžete také zaslat poštou, elektronicky e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem (nelze rozeslat tuto změnu na ostatní úřady).
- Oznámení údajů o přerušení nebo pokračování v provozování živnosti nepodléhá úhradě správního poplatku!
5) Oznámení o zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně:
- Provozovnou se pro účely živnostenského zákona rozumí prostor, v němž je živnost provozována.
- V případě oznámení zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně, je třeba tuto skutečnost oznámit předem, kterémukoliv živnostenskému úřadu v ČR.
- Současně je třeba nejpozději ke dni ukončení činnosti v provozovně oznámit živnostenskému úřadu, na jaké adrese lze vypořádat závazky podnikatele.
- Podnikatel je povinen ohlásit i každou změnu adresy pro vypořádání závazků, a to po dobu 4 let od ukončení činnosti v provozovně. Adresou pro vypořádání závazků nemůže být adresa bydliště podnikatele, jedná-li se o adresu sídla ohlašovny nebo sídla správního orgánu, s výjimkou, kdy podnikatel prokáže právní důvod pro užívání prostor na této adrese.
- Oznámení údajů o provozovně (zahájení či ukončení činnosti v provozovně) lze osobně u kteréhokoliv živnostenského úřadu v ČR a nebo on-line: Spuštění web aplikace EPO: https://www.rzp.cz/registracni-formular/cs/kompletni-podani
- př.: Změna živnosti (fyzické nebo právnické osoby) – vyplňujeme údaje: IČO, doplnit podnikatele…, dále vyplníme části: bod 13, Identifikační část podnikatele, bod 01, 15, (16), 17). (Při ukončení činnosti v provozovně ještě bod 14 – adresu pro vypořádání závazků).
- Vyplněný a podepsaný formulář můžete také zaslat poštou, elektronicky e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem.
- Oznámení údajů o provozovně nepodléhá úhradě správního poplatku!
- Na žádost živnostenského úřadu je podnikatel povinen prokázat právní důvod pro užívání provozovny.
- Nelze zapsat adresu provozovny, která není vedena v evidenci RÚIAN.
- Oblast provozoven je popsána v ustanoveních § 17 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů, z nichž mezi podstatné mj. náleží:
- odst. 7) Provozovna musí být trvale a zvenčí viditelně označena obchodní firmou nebo názvem nebo jménem a příjmením podnikatele a jeho identifikačním číslem osoby (IČO).
- odst. 8) Provozovna určená pro prodej zboží nebo poskytování služeb spotřebitelům musí být trvale označena a zvenčí viditelně také:
- Jménem a příjmením osoby odpovědné za činnost provozovny, s výjimkou automatů;
- Prodejní nebo provozní dobou určenou pro styk se spotřebiteli, nejedná-li se o mobilní provozovnu nebo automat;
- Kategorií a třídou u ubytovacích zařízení poskytujících přechodné ubytování.
- Elektronické podání – podnikatelská veřejnost má k dispozici nástroj pro vytváření elektronických podání (EPO) vůči živnostenskému úřadu (ŽÚ) ve formátu Jednotného registračního formuláře (JRF).
- Pomocí aplikace JRF může podávající vytvořit EPO a odeslat ho podle pokynů aplikace přímo na elektronickou podatelnu živnostenského rejstříku (EP ŽR) nebo do datové schránky vybraného úřadu (DS). Podávající má také možnost si vyplněný formulář přímo z aplikace vytisknout.
Spuštění web aplikace EPO: https://www.rzp.cz/registracni-formular/cs/kompletni-podani Změna živnosti (fyzické nebo právnické osoby) – vyplňujeme údaje: IČO, doplnit podnikatele,vyplníme požadující změnu… Tímto způsobem podání lze zaslat i na jiné úřady.
Užitečné odkazy:
- Obsahové náplně živností: https://www.mpo.cz/cz/podnikani/zivnostenske-podnikani/pravni-predpisy/narizeni-vlady-c–278-2008-sb—82761/
- Seznam oborů živnosti volné: https://www.zakonyprolidi.cz
Kontakt
Adresa pro písemný a osobní kontakt:
- Městský úřad Ivančice, OŽÚ, Palackého náměstí 196/6, 664 91 Ivančice
- Datová schránka: sh2bdw6
- E-podatelna: posta@muiv.cz
Pracovníci odboru:
vedoucí živnostenského úřadu:
- Bc. Radek Šlapanský, DiS., telefon: 546 419 480, e-mail: slapansky@muiv.cz
referent registrace:
- Veronika Musilová, telefon: 546 419 482, e-mail: musilova@muiv.cz
referent kontroly:
- Kateřina Jašková, DiS., telefon: 546 419 482, e-mail: jaskova@muiv.cz
Bankovní spojení pro úhradu správních poplatků:
- číslo účtu: 19-125911/0100
- variabilní symbol VS: 0001361119
- poznámka např.: ohlášení nebo změna živnostenského oprávnění