Přeskočit na obsah Přeskočit na levý panel Přeskočit na patičku

Superdávka – informace z Úřadu práce

superdávka

Úvodem tohoto příspěvku upozorňujeme občany, že sociální dávka „superdávka“ se nevyřizuje na pracovištích městského úřadu, ale tato agenda přísluší výhradně Úřadu práce ČR, jehož nejbližší pobočka se nachází na adrese Široká 390/16, 664 91 Ivančice – https://www.uradprace.cz/ivancice.

A nyní již k informaci zaslané Úřadem práce k předání široké veřejnosti:

Vážení příjemci a zákonní zástupci,

s blížící se změnou systému vyplácení sociálních dávek Vás informujeme, že dnem 1. října 2025 nabývá účinnosti nový zákon č. 151/2025 Sb., o dávce státní sociální pomoci. Tímto zákonem dochází k zavedení nové vícesložkové dávky státní sociální pomoci, tzv. „superdávky“, která nahradí několik současných dávek.

Od 1. října 2025 se ruší dosavadní dávky: příspěvek na bydlení, přídavek na dítě, příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení. Tyto dávky budou postupně nahrazeny právě superdávkou.

Pro současné příjemce se tímto okamžikem nic nemění – pokud aktuálně pobíráte dávky, budou Vám i nadále vypláceny následovně:

  • Příspěvek na bydlení a přídavek na dítě: budou vypláceny ve stejné výši bez nutnosti dalšího dokládání.
  • Příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení: budou vypláceny rovněž do 31. prosince 2025, za stejných podmínek jako dosud.

Aby Vám nárok na aktuálně vyplácené dávky mohl za stejných podmínek pokračovat i v prvních měsících roku 2026, je nezbytné podat žádost o superdávku v období od 1. října do 31. prosince 2025.

Pokud si nepodáte žádost o superdávku do konce roku 2025, výplata výše uvedených dávek bude ukončena ke dni 31. prosince 2025.

V případě podání žádosti o Superdávku do konce roku 2025 platí následující:

  • V případě příspěvku na bydlení a přídavku na dítě bude výplata těchto dávek pokračovat až do dubna 2026.
  • V případě příspěvku na živobytí a doplatku na bydlení může být výplata zachována až do 30. dubna 2026, pokud budou nadále splněny podmínky nároku.

Žádost o superdávku můžete podat online prostřednictvím Klientské zóny Jenda, která je dostupná na webových stránkách nebo v mobilní aplikaci. K dispozici je Vám také možnost osobní návštěvy na kterékoliv pobočce Úřadu práce ČR během úředních hodin.

Pokud Vám bude nárok na Superdávku přiznán, bude Vám poprvé vyplacen v květnu 2026. Do té doby budete pobírat stávající dávky.


ŠETŘETE SVŮJ ČAS A VYHNĚTE SE FRONTÁM

Navštivte web Klientské zóny Jenda (jenda.mpsv.cz) a podejte svou žádost o superdávku třeba z pohodlí domova, kdykoli i mimo úřední hodiny. Z online podání nemusíte mít obavy, je pohodlné a zvládne ho každý. Podmínkou je však disponovat elektronickou identitou občana (identita.gov.cz). Celou žádostí Vás provedeme a u specifických výrazů naleznete vysvětlivky. Na potřebné dokumenty k doložení Vás Jenda sám upozorní. Navíc díky digitalizaci je nepotřebujeme fyzicky, můžete je doložit elektronicky, třeba fotografií přímo z Vašeho mobilního telefonu. Když budeme k žádosti potřebovat něco doplnit, ozveme se Vám. Další výhodou online podání je, že po přihlášení do Klientské zóny Jenda uvidíte aktuální stav žádosti. A pokud Vám bude přiznán nárok, tak i výši nové dávky.


V přechodném období očekáváme na pobočkách Úřadu práce fronty a přetížené telefonní linky. Pokud nebudete mít možnost nebo z nějakého důvodu nebudete chtít využít online podání žádosti o superdávku, můžete případně využít tzv. asistované podaní na našich pobočkách.

Na našich webových stánkách si můžete zarezervovat termín k osobní návštěvě pobočky (ÚP Ivančice – objednání). Pokud tato služba nebude dostupná v čase, který vám vyhovuje, bude nutné navštívit pobočku v rámci úředních hodin a počkat až na Vás přijde řada.


CO BUDETE PRO PODÁNÍ ŽÁDOSTI POTŘEBOVAT

  • platný doklad totožnosti (v případě osobní návštěvy pobočky ÚP) a rodná čísla všech členů domácnosti,
  • souhlasy jednotlivých zletilých členů domácnosti s pokračováním řízení (vzor naleznete na našem webu https://www.mpsv.cz/formulare – je nutné doložit u všech zletilých členů Vaší domácnosti),
  • v rámci podání žádosti bude potřeba z Vaší strany prohlásit za všechny členy domácnosti:
    • orientační výši průměrného měsíčního příjmu celé Vaší domácnosti (všech členů domácnosti dohromady)
    • počet vlastněných nemovitostí k bydlení,
    • počet vlastněných osobních automobilů,
    • přibližnou výši finančních úspor všech členů domácnosti (dohromady za všechny bankovní účty i v hotovosti).

K prohlášením nebude aktuálně nutné nic dokládat, údaje by později měly být automaticky sehrány z dostupných registrů.

Dále Vám doporučujeme si pro urychlení žádosti připravit či vzít s sebou na pobočku:

  • právní titul k užívání bydlení, pokud nevlastníte nemovitost (např. nájemní smlouvu, smlouvu o ubytování; pokud jste vlastník, titul k bydlení se nedokládá),
  • doklady o uhrazených nákladech na bydlení:

Zůstávají stejné, jako jste byli zvyklí u stávajících dávek na bydlení.

    • doklad o úhradě nájemného a služeb např. výpisem z účtu, dokladem SIPO, či jiným potvrzením prokazujícím reálnou úhradu (režim dokládání je stejný jako doposud, upozorňujeme však, že může dojít k posunu období, za které jste byli zvyklí dokládat – nově se jedná o poslední tři kalendářní měsíce předcházející měsíci, ve kterém si o superdávku žádáte, zatímco doposud to vždy byla jednotlivá kalendářní čtvrtletí roku),
    • doklad o úhradě nákladů za energie např. výpisem z účtu, dokladem SIPO, či jiným potvrzením prokazujícím reálnou úhradu. Nebo nově stačí doložit čísla odběrných míst EAN (elektřina) nebo EIC (plyn), která zjistíte např. na Vašem posledním vyúčtování – my si pak uhrazené náklady za energie sehrajeme přímo od Vašeho dodavatele.

Upozorňujeme, že je nově zaveden energetický paušál a o jeho využití namísto skutečných nákladů rozhodneme na základě výše Vašich příjmů – v případě použití energetického paušálu nebudete muset do budoucna již nijak dokládat náklady na energie.

  • potvrzení o příjmech všech členů domácnosti:
    • u příjmů ze zaměstnání stačí IČO zaměstnavatele a Vaše výdělky si sehrajeme sami,
    • pokud jste OSVČ, také není nutné nic dokládat, od finančního úřadu si vše zjistíme,
    • pokud je ve Vaší domácnosti nezaopatřené dítě, ke kterému má druhý rodič vyživovací povinnost, je nutné NOVĚ doložit soudem stanovenou vyživovací povinnost nebo sjednanou dohodu rodičů (tedy originál či kopii daného dokumentu, nikoli výpis z účtu či jiné potvrzení o reálně úhradě výživného jako tomu bylo doposud).
  • potvrzení o studiu u osob nad 15 let do 26 let (potvrzení k nezaopatřenosti),
  • doložení dalších podkladů závisí na Vaší individuální situaci (může se jednat o potvrzení o dietním stravování, potvrzení převzetí dítěte do péče apod.).

Další informace naleznete na webu: www.uradprace.cz/davka-statni-socialni-pomoci-superdavka

s pozdravem Úřad práce ČR – největší pomáhající organizace

*